Upatras.gr
Εκπαίδευση
Εκπαίδευση
Πανεπιστήμιο Πατρών » Εκπαίδευση » Εκπαιδευτικά Κέντρα » Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης «Ευάγγελος Παπανούτσος»

Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης «Ευάγγελος Παπανούτσος»

Ίδρυση, δομή και λειτουργία

Το Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης Πατρών ιδρύθηκε το έτος 1998 και εντάχθηκε στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (Π.Τ.Δ.Ε.) του Πανεπιστημίου Πατρών, το οποίο έχει την ευθύνη για την οργάνωση και τη λειτουργία του. Μέχρι το 2006 στο Διδασκαλείο λειτουργούσε μόνο το Τμήμα Γενικής Αγωγής. Το 2006 ιδρύθηκε και άρχισε να λειτουργεί επιπλέον και το Τμήμα Ειδικής Αγωγής.

Με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης Ειδικής Σύνθεσης του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Πατρών το Διδασκαλείο του Πανεπιστημίου Πατρών ονομάστηκε «Διδασκαλείο Ευάγγελος Παπανούτσος», ως ελάχιστο δείγμα αναγνώρισης και οφειλόμενης τιμής στην προσωπικότητα και στο έργο του μεγάλου διανοητή, φιλοσόφου, παιδαγωγού και δασκάλου Ευάγγελου Παπανούτσου, ο οποίος συνέδεσε τη ζωή του με τους αγώνες του και την αγωνία του για την παιδεία και την εκπαίδευση του σύγχρονου ελληνισμού.

Η δομή και λειτουργία του Διδασκαλείου Δ.Ε. καθορίζεται από τις διατάξεις του νόμου 2327/95. Σύμφωνα με αυτές, η φοίτηση διαρκεί τέσσερα (4) εξάμηνα, είναι υποχρεωτική και κατά τη διάρκειά της οι μετεκπαιδευόμενοι στο Διδασκαλείο εκπαιδευτικοί απαλλάσσονται από τα διδακτικά και διοικητικά τους καθήκοντα. Η επιλογή των εκπαιδευτικών για φοίτηση στο Διδασκαλείο Δ.Ε. γίνεται από το Υπουργείο Παιδείας, με βάση την επίδοση των υποψηφίων σε γραπτές εξετάσεις, οι οποίες διοργανώνονται από το Υπουργείο Παιδείας σε πανελλήνια κλίμακα. Σε όσους περατώνουν με επιτυχία τη διετή μετεκπαίδευσή τους στο Διδασκαλείο χορηγείται Δίπλωμα διετούς μετεκπαίδευσης στις Επιστήμες της Αγωγής. Οι κάτοχοι αυτού του Διπλώματος έχουν όλα τα δικαιώματα των πτυχιούχων των Παιδαγωγικών Τμημάτων των Α.Ε.Ι..

Το πρόγραμμα σπουδών

Σκοπός του Διδασκαλείου είναι η μετεκπαίδευση και εξειδίκευση του εκπαιδευτικού προσωπικού που υπηρετεί στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Έχοντας ως βάση το νομικό πλαίσιο που διέπει τη μετεκπαίδευση στα Διδασκαλεία, τις επιστημονικές θέσεις για «το έργο του δασκάλου μέσα στη σχολική τάξη» καθώς και τις προσδοκίες επαγγελματικής εξέλιξης του δασκάλου που επιθυμεί να μετεκπαιδευτεί στο Διδασκαλείο, το Μάιο του 2006 διαμορφώθηκε το νέο πρόγραμμα σπουδών του Διδασκαλείου «Ευάγγελος Παπανούτσος». Το σκεπτικό, οι άξονες και το περιεχόμενο του νέου προγράμματος σπουδών διαμορφώθηκαν από το Δ.Σ. του Διδασκαλείου, παρουσιάστηκαν σε πανελλαδική ειδική ημερίδα με θέμα «το παρόν και το μέλλον των Διδασκαλείων» (η οποία πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα το Μάιο 2006), αναπτύχθηκαν στους μετεκπαιδευόμενους τον Ιούνιο του 2006 και εγκρίθηκαν από τη ΓΣΕΣ του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Πατρών τον Ιούλιο του 2006.

Αφετηρία στο σκεπτικό του νέου προγράμματος σπουδών ήταν οι ισχύουσες διατάξεις λειτουργίας των Διδασκαλείων του Ν. 2327/1995. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο άρθρο 5 του εν λόγω νόμου, σκοπός του Διδασκαλείου είναι «η μετεκπαίδευση και η εξειδίκευση του εκπαιδευτικού προσωπικού της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης». Αναλύοντας αυτό το σκοπό ο νομοθέτης αναφέρει στη συνέχεια ότι το Διδασκαλείο επιδιώκει «? να παρακολουθεί τις εξελίξεις στον τομέα των επιστημών και ειδικότερα των επιστημών της αγωγής και της εκπαιδευτικής τεχνολογίας. Να προάγει την έρευνα? να παρέχει ? γενικές και ειδικές γνώσεις και δεξιότητες που εξασφαλίζουν την ελεύθερη και ισότιμη επιστημονική και επαγγελματική σταδιοδρομία των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης».

Με βάση τα ανωτέρω, θεωρήθηκε ότι οι προαναφερθέντες σκοποί του Διδασκαλείου θα επιτευχθούν καλύτερα εάν το πρόγραμμα του Α΄ έτους σπουδών του Διδασκαλείου επικεντρωθεί στην υλοποίηση του σκοπού της «μετεκπαίδευσης» ενώ το πρόγραμμα του Β΄ έτους σπουδών αφιερωθεί στην υλοποίηση του σκοπού της «εξειδίκευσης».

Σύμφωνα με αυτό το σκεπτικό, θεωρήθηκε ότι τα μαθήματα της «μετεκπαίδευσης» (του Α΄ έτους) πρέπει, κατά το δυνατόν, να είναι κοινά για όλους τους μετεκπαιδευόμενους, αποσκοπώντας στην επιμόρφωση όλων των μετεκπαιδευόμενων στις επιστημονικές εξελίξεις που θα τους βοηθούν να ανταποκρίνονται με μεγαλύτερη επιτυχία στο έργο τους μέσα στη σχολική τάξη. Και επειδή το έργο του δασκάλου μέσα στη σχολική τάξη συνίσταται, πρωτίστως, στο «να βοηθήσει τα παιδιά να μάθουν γράμματα για να γίνουν Άνθρωποι», θεωρήθηκε ότι το πρόγραμμα σπουδών της «μετεκπαίδευσης» του Α΄ έτους πρέπει να αναπτύσσεται σε τρεις βασικούς άξονες γνωστικών αντικειμένων, που θα διευκολύνουν το δάσκαλο να εκπληρώνει με επιτυχία αυτό το έργο μέσα στη σχολική τάξη. Οι άξονες αυτοί αναφέρονται στη μελέτη, έρευνα και εμβάθυνση του «ποιον» διδάσκει ο δάσκαλος, «τι και πώς» διδάσκει και «γιατί» διδάσκει (αυτά που καλείται να διδάσκει).

Με το ίδιο σκεπτικό, θεωρήθηκε ότι τα μαθήματα της «εξειδίκευσης» (του Β΄ έτους) πρέπει να δίνουν τη δυνατότητα στους μετεκπαιδευόμενους να μελετήσουν, να ερευνήσουν και να εμβαθύνουν σε επιστημονικές περιοχές που, κατά τεκμήριο, θα μπορούν να τους «? εξασφαλίζουν ελεύθερη και ισότιμη επιστημονική και επαγγελματική σταδιοδρομία». Έχοντας, υπόψη, λοιπόν, τα δεδομένα των επιστημονικών ειδικεύσεων των μελών ΔΕΠ του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Πατρών, η εξειδίκευση στο Τμήμα Γενικής Αγωγής του Διδασκαλείου που, επί του παρόντος, είναι εφικτή, περιλαμβάνει δύο τομείς επαγγελματικής σταδιοδρομίας των δασκάλων, δηλαδή τον τομέα των Σχολικών Συμβούλων και τον τομέα των στελεχών για τη Διοίκηση της Εκπαίδευσης. Με βάση το ρόλο, τα καθήκοντα και, συνεπώς, τα βασικά προσόντα που πρέπει να αποκτηθούν για να υπηρετηθούν αποτελεσματικά αυτοί οι δύο τομείς ευθύνης και σταδιοδρομίας, έγινε η τοποθέτηση ορισμένων μαθημάτων ως υποχρεωτικών ενώ, παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα στον κάθε μετεκπαιδευόμενο να συμπληρώσει το πρόγραμμα σπουδών του με μαθήματα δικής του επιλογής, τα οποία είτε ενισχύουν την ειδίκευση που έχει επιλέξει είτε του προσφέρουν επιστημονικές γνώσεις σε θέματα της άλλης ειδίκευσης.

Στο Τμήμα Ειδικής Αγωγής τα μαθήματα της «εξειδίκευσης» (του Β΄ έτους) πρέπει να δίνουν τη δυνατότητα στους μετεκπαιδευόμενους να μελετήσουν, να ερευνήσουν και να εμβαθύνουν στις περιοχές των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα ΑΜΕΑ που φοιτούν στη βασική εκπαίδευση.

3. Διοίκηση του Διδασκαλείου

Τα όργανα διοίκησης του Διδασκαλείου «Ευάγγελος Παπανούτσος» είναι:

  1. Η Γενική Συνέλευση Ειδικής Σύνθεσης (Γ.Σ.Ε.Σ.) του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Πατρών για θέματα του Διδασκαλείου. Η Γ.Σ.Ε.Σ. αποτελείται από τα μέλη ΔΕΠ του Π.Τ.Δ.Ε., από τα μέλη του Δ.Σ. του Διδασκαλείου και από 9 εκπροσώπους των μετεκπαιδευομένων εκπαιδευτικών οι οποίοι ορίζονται από το σύλλογό τους.
  2. Το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) του Διδασκαλείου, το οποίο αποτελείται από τον Πρόεδρο, τους δύο Αντιπροέδρους, έναν εκπρόσωπο των μετεκπαιδευομένων και έναν εκπρόσωπο του λοιπού διδακτικού προσωπικού του Διδασκαλείου. Όταν συζητούνται θέματα που αφορούν το Τμήμα Ειδικής Αγωγής, συμμετέχει επιπλέον ένας εκπρόσωπος των μετεκπαιδευομένων δασκάλων του Τμήματος Ειδικής Αγωγής.
  3. Ο Πρόεδρος και οι δύο Αντιπρόεδροι, οι οποίοι ορίζονται από τη Γενική Συνέλευση του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Πατρών. Από τον Απρίλιο του 2006, Πρόεδρος του Διδασκαλείου είναι ο Καθηγητής Κωνσταντίνος Πόρποδας και Αντιπρόεδροι ο Επίκουρος Καθηγητής Χρήστος Παναγιωτακόπουλος και ο Λέκτορας Ιωάννης Καραντζής.

Επικοινωνία

Διεύθυνση: Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Πατρών «Ευάγγελος Παπανούτσος», Πανεπιστημιούπολη, 26504 Ρίο.
Τηλ: 2610 996278
Φαξ: 2610 997685
e-mail: didaskal AT upatras.gr

Copyright 2002-2017, Πανεπιστήμιο Πατρών

Πανεπιστημιούπολη, 26504, Ρίο
Τηλ. 2610 997120, 2610 997100
Φαξ 2610 991711